Almir Hrnjić (Nezavisni kandidat - nacionalna manjina)


Pitanje

U skladu sa članom 120. Poslovnika o radu Gradskog vijeća Zenica, kao nezavisni vijećnik ispred nacionalnih manjina podnosim inicijativu prema Gradonačelniku Grada Zenica, Službi za socijalnu zaštitu, stambene poslove i društvene djelatnosti, Centru za socijalni rad Zenica, kako slijedi: Vijećničko pitanje u vezi smanjenja iznosa jednokratne novčane pomoći za socijalno ugrožene građane grada Zenice Obrazloženje: Poštovani, u posljednje vrijeme građani Zenice, korisnici prava na jednokratnu novčanu pomoć, obraćaju se s pritužbama da je iznos ove pomoći smanjen sa dosadašnjih 150 KM na 50 do 70 KM, što značajno utiče na njihovu egzistenciju i dodatno pogoršava socijalni položaj najugroženijih kategorija stanovništva. S obzirom da je svrha jednokratne novčane pomoći ublažavanje trenutnih socijalnih poteškoća, molim da mi dostavite sljedeće informacije: 1. Koji su razlozi za smanjenje iznosa jednokratne novčane pomoći? 2. Na osnovu koje odluke, akta ili uputstva je došlo do izmjene visine pomoći? 3. Da li je o ovoj promjeni obaviješteno Gradsko vijeće Zenica i na koji način? 4. Da li Centar planira preispitati ovu odluku i vratiti raniji iznos pomoći, s obzirom na rast troškova života i inflaciju? 5. Koliko korisnika je do sada pogođeno ovom promjenom i koliki je ukupni iznos sredstava izdvojen u tekućoj godini za jednokratne pomoći? Očekujem da mi odgovor dostavite u zakonskom roku, kako bih mogao informisati građane i, ukoliko bude potrebno, inicirati raspravu na Gradskom vijeću o ovoj temi.

Odgovor

ODGOVOR JU CENTAR ZA SOCIJALNI RAD ZENICA: Dana 04.11.2025. godine JU Centar za socijalni rad Zenica (u daljem tekstu: Centar) je zaprimila vaš akt broj i datum veze, u prilog kojem nam je dostavljeno pitanje vijećnika Almira Hrnjića. Shodno navedenom evidentno je da vijećnik traži odgovor na nekoliko pitanja koja se tiču isplate sredstava za jednokratnu novčanu pomoć koju vrši Centar za socijalni rad Zenica. Jednokratna novčana pomoć je pravo predviđeno sljedećim propisima: 1) Zakon o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i porodice sa djecom („Službene novine ZDK“ broj: 02/25 – Prečišćeni tekst) – u daljem tekstu: Zakon, i 2) Odluka o provođenju socijalne zaštite i zaštite porodice sa djecom („Službene novine Općine Zenica“ broj: 03/2008) – u daljem tekstu: Odluka. Zakon je članom 33. i 34. propisao da jednokratna novčana pomoć spada u drugu materijalnu pomoć (kao vid pomoći) i da uslove na ostvarivanje iste imaju: „Pravo na drugu materijalnu pomoć ostvaruju lica i porodice ukoliko im prihodi domaćinstva ne prelaze iznos minimalne penzije, odnosno za domaćinstva sa većim prihodima ako im prihodi po članu domaćinstva mjesečno ne prelaze iznos od 15% prosječne plaće Kantona“. Nadalje članom 36. Zakona propisano je: „Jednokratna novčana pomoć može se odobriti licu u stanju socijalne potrebe uzrokovane okolnostima navedenim u članu 33. ovog Zakona. Jednokratna novčana pomoć može se odobriti u iznosu do 200,00 KM, a istom licu se može odobriti najviše dva puta, u toku kalendarske godine. Odluku o dodjeli jednokratne novčane pomoći donosi općinski/gradski prvostepeni organ“. Član 33. Zakona glasi: „Druga materijalna pomoć, u smislu ovog Zakona je privremena, jednokratna, druga novčana pomoć ili naturalno davanje materijalno neosiguranom licu ili porodici koja se nađe u stanju socijalne potrebe zbog: pretrpljene prisilne migracije, repatrijacije, smrti jednog ili više članova porodice, liječenja, odlaska i povratka sa liječenja, otpuštanja sa izdržavanja kazne zatvora, izvršavanja odgojne mjere, elementarne nepogode, iznenadnih nesretnih događaja u porodici i drugih okolnosti koje uzrokuju stanje socijalne potrebe“. Kantonalno ministarstvo za rad, socijalnu politiku i izbjeglice ZDK je u toku 2025. godine predvidjelo materijalna sredstva u iznosu od 68.687,36 KM za korisnike sa područja Grada Zenica. Navedena materijalna sredstva se Centru stavljaju na raspolaganje u 8 jednakih tranši počevši od mjeseca aprila tekuće godine, koje Centar dijeli prema broju podnesenih zahtjeva. U Centru postoji stručni tim sastavljen od radnika Centra koji cijene svaki podneseni zahtjev i određuju visinu pomoći. Iz navedenih zakonskih odredbi nigdje nije navedeno da je minimalan iznos pomoći 150 ili 200 KM nego naprotiv iznos može biti znatno manji. Ove godine imamo zabilježen veliki broj zahtjeva a razlog je upravo izmjena zakonskog propisa koji je regulisao da pravo na jednokratnu pomoć faktički ima svaki penzioner koji ima minimalnu penziju i koji živi sam u domaćinstvu. Također je primjetno da su korisnici svake godine podnosili zahtjeve za ovaj vid pomoći, ponavljajući osnov svoga obraćanja i podnosili istu dokumentaciju. Zabilježen je i veći broj zahtjeva za pomoć koji se ogledaju u pripremi djece za školovanje ali i kupovine osnovnih prehrambenih artikala. Ne postoji podzakonski akt kojim bi se definisale kategorije i visina iznosa koji bi se dodjeljivali za pomoć korisnicima (npr. onkološkim pacijentima se dodijeli iznos od 200 KM) već isto cijeni kako je navedeno Zakonom prvostepeni organ, odnosno Stručni tim Centra za socijalni rad Zenica. U slučaju da je korisnik nezadovoljan visinom odobrene pomoći može uložiti žalbu nadležnom kantonalnom ministarstvu. Što se tiče primjene Odluke članom 8. iste, jednokratna novčana pomoć je definisana kao druga materijalna pomoć a u skladu sa članom 9. iste propisani su uslovi a to su: - Ako podnosioci nemaju članove porodice koji su po zakonu obavezni da ih izdržavaju ili ako ih imaju da nisu u mogućnosti da izvršavaju svoju obavezu izdržavanja – Da nemaju dovoljno prihoda za izdržavanje u smislu člana 25. Zakona. Član 25. Zakona glasi: „Smatra se da lice nema dovoljno prihoda za izdržavanje ako ukupan prihod po članu domaćinstva mjesečno ne prelazi 10% od prosječne plaće Kantona. Pravo na materijalnu pomoć, osim uvjeta propisanih ovim Zakonom ne može ostvariti lice koje je vlasnik, odnosno posjednik nekretnina (kuće, stana i druge nekretnine) koja svojom veličinom prelazi potrebu domaćinstva, odnosno čijom bi se prodajom ili davanjem u zakup mogla ostvariti sredstva potrebna za izdržavanje, te bi se po osnovu te imovine izdržavanje moglo obezbjediti ugovorom o doživotnom izdržavanju, što u svakom konkretnom slučaju procjenjuje Centar za socijalni rad, odnosno nadležna općinska/gradska služba za upravu (u daljem tekstu: općinski/gradski prvostepeni organ). Posjedovanje nekretnine (kuće ili stana) nije smetnja za ostvarivanje prava na materijalnu pomoć, pod uvjetom da veličina kuće ili stana ne prelazi 40 m2 stambenog prostora za jednočlano domaćinstvo, odnosno dodatnih 5 m2 za svakog sljedećeg člana. Lica ili domaćinstva koja su ostvarila sredstva prodajom imovine ili su svu svoju imovinu darovala, nemaju pravo na materijalnu pomoć za vremenski period u kojem iznos pomoći odgovara visini cijene postignute prodajom, odnosno darovanjem imovine. Prava na materijalnu pomoć ne mogu ostvariti domaćinstva u kojima je jedan od članova vlasnik preduzeća ili samostalne radnje ili ima registrovanu dopunsku djelatnost, odnosno domaćinstva u kojima su jedan ili više članova vlasnici ili posjednici automobila, osim ako im automobil služi kao ortopedsko ili drugo pomagalo, što dokazuju Nalazom i mišljenjem Instituta. Grad Zenica je Budžetom za 2025. godinu planirao sredstva u iznosu od 30.000 KM. Navedena sredstva se uglavnom dijele korisnicima u periodu januar, februar i mart 2025. godine, jer nisu na raspolaganju sredstva od Kantona. Također maksimalan iznos pomoći je 200 KM. Trenutno je u momentu sačinjavanja ovog akta podijeljeno oko 27.500 KM te se planira do kraja godine podijeliti preostala sredstva. Shodno navedenom, nije došlo do jednostrane odluke Centra da se mijenja neki iznos, kako vijećnik navodi, nego je iznos određen Zakonom i Odlukom a visinu u tom rasponu određuje Stručni tim, vodeći se cjelokupnim slučajem u praksi, odnosno svakog korisnika cijeni zasebno. Nadalje evidentno je da se u toku 2025. godine povećao broj korisnika te da je Centar shodno navedenom uputio budžetski zahtjev za 2026. godinu sa traženim zahtjevom u iznosu od 35.000 KM. Također i kantonalno ministarstvo je povećalo ukupna izdavanja u odnosu na 2024. godinu, te se isto povećanje sredstava očekuje i za 2026. godinu. Napominjemo da svaki korisnik ima pravo žalbe na rješenje Centra za socijalni rad Zenica a u toku 2025. godine, do momenta sačinjavanja ovog akta uložena je samo jedna žalba. Ono što je nužno da se uradi u narednom periodu je usklađivanje Odluke o provođenju socijalne zaštite i zaštite porodice sa djecom iz 2008. godine te da se za Budžet 2026. godine planiraju veća materijalna sredstva za ove namjene.

Ostala vijećnička pitanja i inicijative