Almir Hrnjić (Nezavisni kandidat - nacionalna manjina)


Inicijativa

INICIJATIVA ZA RJEŠAVANJE PROBLEMA FINANSIRANJA DŽENAZA/SAHRANA/SPROVODA ZA GRAĐANE GRADA ZENICA KOJI NISU KORISNICI SOCIJALNE POMOĆI I NE NALAZE SE U EVIDENCIJI CENTRA ZA SOCIJALNI RAD ZENICA, A ONI ILI ČLANOVI NJIHOVIH PORODICA (AKO POSTOJE) SE NALAZE U STANJU SOCIJALNE POTREBE, TE NISU U MOGUĆNOSTI SAMI SNOSITI TROŠKOVE Obrazloženje: U našem Gradu, nažalost, sve učestalije se susrećemo s informacijama da tijelo pokojnika čeka duži vremenski period na svoj vječni počinak iz razloga nemogućnosti finansiranja dženaza/sahrana/sprovoda od strane samog pokojnika, ukoliko nema rodbinu, odnosno članova porodice, jer isti nisu korisnici socijalne pomoći i ne nalaze se u evidenciji Centra za socijalni rad Zenica, a ipak se nalaze u stanju socijalne potrebe. Svjesni smo manjkavosti zakonodavstva naše države, kao i složenosti istog zakonodavstva (razni nivoi vlasti) u sferi socijalne politike. Mišljenja smo da bi bilo prije svega humano, ali i neophodno da iznađemo način prevazilaženja sličnih problema, dok se zakonodavstvo ne uskladi.

Odgovor

ODGOVOR SLUŽBE ZA BORAČKO-INVALIDSKU I SOCIJALNU ZAŠTITU, STAMBENE POSLOVE I DRUŠTVENE DJELATNOSTI: Zakonom o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom („Službene novine Zeničko-dobojskog kantona“ broj: 4/25 – prečišćen tekst), član 33, utvrđeno je pravo na drugu materijalnu pomoć za porodicu koja se nađe u stanju socijalne potrebe zbog između ostalog i smrti jednog ili više članova porodice, a članom 34. propisano je ko ostvaruje navedeno pravo. Sredstva za ovu namjenu obezbjeđuju se iz Budžeta Grada Zenica i iz kantonalnog budžeta u skladu sa članom 127. Zakona, postupak za ostvarivanje prava provodi JU Centar za socijalni rad Zenica. Osim Zakonom navedenog oblika zaštite lica/porodice koja se nađu u stanju socijalne potrebe, Grad Zenica kao prošireni krug socijalne zaštite obezbjeđuje novčanu pomoć za porodice u stanju socijalne potrebe u skladu sa Pravilnikom o kriterijima i postupku ostvarivanja prava na novčanu pomoć iz proširenog kruga socijalne zaštite za lica i porodice u stanju socijalne potrebe broj: 02-31-12319/22 od 04.07.2022. godine. Izmjene zakona i podzakonskih akata u oblasti socijalne zaštite kojim bi se definisali korisnici prava i nosioci obaveze u smislu date incijative u nadležnosti je Zeničko-dobojskog kantona. ODGOVOR JU CENTAR ZA SOCIJALNI RAD: Predmetna problematika je regulisana samo za lica koja su korisnici stalne novčane pomoći i koje to pravo ostvaruju putem Centra. Tačno je da se u zadnjih 5 godina desilo nekoliko slučajeva, kako je to opisano u inicijativi, o čemu je javnost upoznata i putem medija. Evidentno je da su svi navedeni slučajevi i riješeni, a generalno problem predstavlja činjenica nepostojanja zakonskog osnova za pokrivanje troškova ukopa umrlih lica. Da bi lice steklo status socijalno ugrožene osobe, isto se mora nalaziti na evidenciji Centra, te takva lica prolaze provjere u skladu sa propisima kako bi stekli takav status. Dodjeljivanje statusa socijalno ugrožene osobe mimo zakonskih odredbi bi bilo suprotno istima, te se takav status ne može ostvariti mimo propisanih procedura. Prema tome za umrlo lice se ne mogu prema važećim zakonskim propisima dodjeljivati statusi „socijalno ugroženog“, odnosno lica u stanju socijalne potrebe. Također postavlja se pitanje nasljednika. Naime nasljednici uvijek nasljeđuju kako prava tako i obaveze. U svim gore spomenutim slučajevima javili su se naknadno, nakon nekoliko dana, te su uglavnom isti i preuzeli obavezu troškova pokopa, zbog čega i nastaju problemi koji dospjevaju u javnost. Centar je upoznat da su za nekoliko umrlih lica sredstva za pokop osigurale vjerske institucije koje su preuzele obavezu pokopa o svom trošku. Nadalje pitanje socijalne zaštite prema Ustavu FBiH je podijeljena nadležnost federalnog i kantonalnog nivoa vlasti. Kantonalnim propisima kojima se reguliše materija socijalne zaštite ostavljena je mogućnost lokalnim zajednicama da prošire obuhvat korisnika socijalne zaštite svojim aktima, ali se opet dolazi do činjenica da predmetna oblast obuhvata lica u stanju socijalne potrebe, a za koja Grad Zenica već snosi troškove pokopa putem resorne službe, a nakon dobivanja potvrde iz Centra da je riječ o licu u stanju socijalne potrebe, odnosno korisniku stalne novčane pomoći. U proteklom periodu je održan i sastanak sa svim relevantnim institucijama po navedenom pitanju, te se došlo do zaključka da se navedeni problem može riješiti samo ako građani koji nemaju nikoga od bližih saradnika daju izjavu za života da su saglasni da poslije njihove smrti, institucija koja bude uplatila troškove pokopa, ima pravo da navedene troškove poražuje u ostavinskom postupku. Navedeni model nije naišao na razumijeanje kod građana te se od istog i odustalo. Analizirajući gore navedeni prijedlog došlo se do zaključka da se mogu pojaviti lica koja nisu u stanju socijalne potrebe, a ista nemaju nikakve imovine što dodatno otežava rješavanje predmetne problematike, a posebno u momentu smrti, jer je potrebno sve porodične i imovinske činjenice umrlog saznati. Shodno navedenoj inicijativi, evidentno je da Grad Zenica snosi troškove pokopa licima u stanju socijalne potrebe, dok sva ostala lica koja nisu navedena kategorija ne potpadaju pod nadležnost Centra za socijalni rad jer nisu lica u stanju socijalne potrebe.

Ostala vijećnička pitanja i inicijative